Announcements
The Spotify Stars Program: Celebrating Values Week!

Help Wizard

Step 1

NEXT STEP

Problems with storage - spotify takes up far too much data (Swedish transcript with sony support)

Problems with storage - spotify takes up far too much data (Swedish transcript with sony support)

My Sony Xperia Z3 said that the internal storage was full (is around 12gb). It said also that spotify took up 25gb storage. Have a 128gb sd-card with 70gb free. If I look at the app info it says that only 50mb is taken on the internal storage by spotify and around 20gb on the SD-card. Strange that the phone says that internal storage is used by spotify at a much greater level. according to Sony support spotify has a pretty random way it uses memory an how it communicate with the phone how much it has used. I also tried to clear out the cash BOTH in the spotify app and the internal storage but that did not help - still showed that the app had used 20gb. Had to unistall and reinstall. Very irritaging. Anyone else with this problem?

 

Spotify - can you please let us know how it REALLY works? The SD-card has always had a massive amount of free space.

 

Thanks

 

John

 

See the chat (sorry about the Swedish) with the Sony support:

 

 

 

Customer ChatChat Transcript
Var god dröj medan vi hittar en medarbetare som kan hjälpa dig...
Du är nu kopplad till en av våra medarbetare
Christoffer:  Hej John Hernander! Välkommen till Sony Xperia Support, mitt namn är Christoffer.
Jag håller på att läsa din fråga just nu. Under tiden skulle jag uppskatta om du vänligen kan lämna ditt för- och efternamn samt din e-postadress och ditt mobiltelefonnummer.
John Hernander:  John Hernander, j.hernander@gmail.com 0704965009
John Hernander:  tack
John Hernander:  jag vill inte (igen) rensa ut cashen och ta bort alla off-line-filer i Spotify. Det har jag redan testat. Och som sagt - går man in i info om appen så verkar den ju eg inte ta mkt alls i internlagringen
Christoffer:  Jag känner till sedan innan att just Spotify är lite missvisande kring hur den lagrar data. Appen fungerar som så att den själv väljer var den börjar lagra data, vanligtvis börjar den lagra data på internminnet och sedan fortsätter den till appen tycker att SD-kortet är ett bättre alternativ baserat på hur mycket ledigt utrymme som finns på vardera minne. Just att appen varierar sig gällande hur den lagrar data verkar orsaka problem för telefonen när den ska visa vad som är lagrat var så det blir som i detta fallet att den visar att majoriteten är lagrat på SD-kort trots att så inte är fallet.
John Hernander:  ok men vilken siffra är "rätt"? är det att internminnet är fullt? eller är det app-infon om att det mesta ligger på sd-kortet?
John Hernander:  jag har 70gb ledigt på sd-kortet
John Hernander:  så den borde ju välja den direkt.
Christoffer:  Varnar telefonen om att minnet är fullt så är så fallet. Tyvärr är Spotify-appen ganska dum med hur den hanterar minne vilket är väldigt synd då man förr kunde välja direkt i appen var man ville att appen skulle spara offline-musik.
Christoffer:  Den enda lösningen som jag ser i detta läget är att ta bort delar av dina offline-listor i Spotify.
John Hernander:  det konstiga är att jag tog bort all cache nu i spotify via spotifyappen, rensade data via "info om appen". och ändå står det att det är 15.gb utnyttjat
John Hernander:  måste vara något fel
Christoffer:  Det står fortfarande att Spotify-appen använder 15 GB trots att du rensat data för den?
John Hernander:  ja exakt
John Hernander:  var tvungen att ta bort den helt och avinstallera den för att de skulle se ok ut.
John Hernander:  inte bra

Reply
2 Replies

Hey John,

 

did you solve that problem? If so, how? I face the same.

 

Thx.

 

kemal

Hi
Had to completely wipe my iPhone unfortunately..

Suggested posts